Storyselling… Mener du ikke Storytelling?
Nej, sælg dine varer på den gode historie istedet for dets specifikationer og pris. Det virker!
Hos Brand Makers har vi en filosofi om at bruge Story-Selling som begreb. Vi tror nemlig på, at historier skal sælge og ikke bare være gode historier.
Måden vi arbejder med det på er, at finde ind til DIT brands DNA og identitet, for derefter at bygge den skarpe og vedkommende historie op omkring det. Vi ved nemlig at kundernes loyalitet til et brand de kan relatere til er langt stærkere end “bare” at sælge et produkt.
Det kræver mod at gå mod strømmen…
Hvem er så rigtig doe til at lave storyselling? Jamen, et af de firmaer jeg personligt selv ser op til er Patagonia. Dem med outdoor tøj.
Lige fra starten har de haft fokus på deres stærke græsrodsværdier, og at de ville tage et ansvar for den verden de indgår i. Så meget at Mr. Chouinard samt kone og børn har foræret firmaet væk til en fond der skal sikre at der kæmpes mod dem der skader miljøet. Han har virkelig sat handling bag sine holdninger – og det er tods alt et firma til 3 milliarder dollars han forærer væk. RESPEKT!
Men også Weber (hvor jeg selv var med til at skabe storyselling) har vist at man kan flytte fokus 100% væk fra produktet, og hen mod de oplevelser produktet genererer når du bruger det.
Min gamle chef Jim Stephen sagde altid “We ar not metal benders, we are in the entertainment business”. Og det gennemsyrede alt hvad vi gjorde i Weber. Vi satsede hele butikken på, at lave oplevelser for forbrugeren, der hele tiden skulle opleve at Weber var det sjoveste og mest cool grill-mærke”. Weber Camp, Grill Landsholdet, Weber Klubben, Grillfeber på TV2 og meget andet gjorde, at når man sagde grill…så sagde man også automatisk Weber.
Og det virker. Jeg vil påstå, at man kan skabe et stærkt brand på rekord tid hvis man vil “vende tingene på hovedet” og tænke 100% anderledes i sin kommunikation. Det har cozze gjort.
“At bruge Storyselling til at skabe Cozze brandet har gjort en enorm forskel for os. Vi kunne ikke have vækstet så hurtigt uden at den generelle historie bag produktet var på plads, og vi turde skille os ud i butikkerne samt i vores generelle profil”…
Allan Boutrup, CSO Millarco A/S
Se meget mere om cozze og hvordan vi skabte et stærkt brand for dem i vores case om dem.
Kom selv godt i gang med Storyselling
Start med at spørge dig selv; “Hvorfor skulle nogen have lyst til at købe mit produkt” og ovrvej derefter om grundene mest er rationelle…eller emotionelle. Spørg derefter dig selv”Hvorfor skulle de have lyst til at komme igen (og igen) og købe flere produkter?”.
Så er du allerede godt i gang med at finde ud af hvad dergør netop dit produkt eller brand unikt. Og om der overhovedet er noget der er unikt?
Hvis ikke, så kig på grunden til du startede med at producere det du sælger – der ligger ofte en historie om passion og vilje dér, men den er bare gået i glemmebogen da hamsterhjulet begynbdte at køre hurtigere og hurtigere. Det er måske den historie der skal støves af og bruges til at gøre dig unik? Hvem ved – der kunne være en masse gevinster ved at prøve.